Svensk support

Ville göra utrymme för de som vill ha teknisk hjälp men inte behärskar engelska, utan hellre diskuterar Adobe produkter eller tryck på svenska.

Vill även hänvisa till Facebook Gruppen “New Creatives Norden” det har ju blivit så smidigt att använda FaceBook idag 😉

41 Responses to Svensk support

  1. Patrik says:

    Hej!

    Jag har problem med att exportera PDF-dokument i InDesign CS5 (en). När jag försöker exportera ett PDF-dokument så hänger sig processen i “Background Tasks”. Tvångsavslutar jag programmet så kan det fungera att spara. Mina kollegor har exakt samma version som mig, men de har aldrig stött på problemet. Vi har t.ex. testat att spara om bilder för tryck, dvs. CMYK-läge och upplösning 300-dpi, men det fungerar ändå inte. Har du någon idé om vad det kan vara för problem?

    Tacksam för svar!

    Mvh Patrik

    • artadmin says:

      Hej Patrik,

      Lite knepigt att hitta exakt vad problemet är. Att det är CS5 framkommer tydligt, men inte vilket operativsystem du (eller dina kollegor) jobbar på, eller om det är ett specifikt dokument eller att din burk ger problem i allmänhet. En sak till jag undrar är om det finns ett nätverk med i spelet. Har du samma typsnitt installerade i maskinerna? Har de samma färgprofiler instalerade? Har de samma färginställningar?
      Det som skulle kunna orsaka att det hänger sig kan vara, hårddisk plats som inte är tillräcklig, för lite minne, nätverks problem, korrupta typsnitt eller färgprofiler.
      Kolla även att du har läst upp alla nödvändiga uppdateringar.

      Börja med att skapa ett enkelt dokument i indesign med t ex bara en fyrkant i svart inga typsnitt. Spara bara på lokal hårddisk, t ex skrivbordet.
      Använd en PDF inställning utan färgkonvertering. Kan du lyckas med en PDF då? (Om inte har det “någonsin” fungerat med din dator? Om nej kanske du bör prova en ominstallation.)

      Prova sen en liknande fil med text… fungerar det? (Om ja jämför med när det kraschar… är det något speciellt typsnitt som är inblandat?)

      Om ja försök en standard inställning men håll dig till att alla filer ska vara på samma dator. (Försök håll dig till standard profiler.)

      Fungerar det prova med att spara till en server… på så sätt får man jobba upp komplexiteten tills man märker “vart skon klämmer”
      (Är det et specifikt dokument vore det nog även en idé att titta på dokumentet)

      Du får gärna höra av dig igen, så ska vi hjälpas åt att hitta det 🙂

      • Patrik says:

        Tusen tack för hjälpen, Lukas! Det var ett typsnitt som var korrupt, precis som du anade. För övrigt så arbetar vi i Mac OS X.

        Hela redaktionen hälsar. 🙂

  2. artadmin says:

    🙂 Visst är det en härlig känsla när man löst ett problem.

  3. Anna says:

    Hej,

    Vi har nyss installerat Adobe InDesign & jag känner mig lite rostig. Det var ett par år sedan jag arbetade i programmet & jag undrar nu om det finns en manual på svenska att tanka hem någonstans ifrån.
    Programmet jag har är på engelska.

    Tack
    Med vänlig hälsning
    Anna

    • artadmin says:

      Jag tror detta är sidan du letar efter Adobe Hjälp Även om du har äldre version av InDesign kommer du åt hjälp via den sidan. Det kan vara lite krångligt med terminologi när man blandar språk. Är det så att du fastnar så får du fråga igen.

      AdobeTV kan också vara en resurs där man får ta till sig informationen som film.

  4. Anders says:

    Hej!

    Jag har letat mycket efter någon bra källa kring ämnet Pantone och färgprofiler, men inte hittat något ordentligt. Det känns som det finns oändligt mycket missuppfattningar och förvirrade tankar som florerar kring detta ämne. Jag täntke ta upp två situationer för disskussion, även om jag säkert har många fler =)

    Vi börjar med att fastslå vissa variabler. Som CMYK applicerar jag alltid en “Coated Fogra 39” eller “Uncoated Fogra29” på bilder och PDF’er jag skickar till tryck. När jag arbetar i PS arbetar jag alltis i sRGB om jag jobbar mot webben, annars ibland RGB98 för att sedan konvertera bilden till rätt CMYK-profil. Jag arbetar i CS4 paketet.

    Mina första fundering handlar om Color Bridge solfjädrarna och deras bestruka och obestrukna CMYK-blandningar.

    Om vi exempelvis tittar på färgen “Cool Grey 11 C” och jämför den med “Cool Grey 11 U” så är den bestrukna avsevärt mycket mörkare än den obestruka…
    VARFÖR visas den obestruka färgen så ljus i jämförelse med den bestruka. Det känns inte som ett underverk att trycka en något mörkare grå ton även på obesturket papper än vad den obestrukna solfjädern utlovar. Och efter att ha testat att skicka ett original på tryck på obestruket pappet, fast med bestruken färgprofil och CMYK- blandning så verkar det faktiskt som att det tryckta resultat blev närmare den bestrukna solfjädern än den obestruka ändå…

    Min andra fundering handlar om Color Bridge översättning av CMYK värdena till RGB. Jag upplever inte att dessa stämmer. Vi tar färgen “Cool Grey 11 C” igen som exempel.

    Jag börjar med ett tomt dokument i PS. Färgprofilen på detta dokument är nu sRGB. Sedan öppnar jag färgerna och skriver in RGB-värdet för “Cool grey 11 C” enligt min Color Bridge. Resultatet blir en färg som jag upplever som ljusare än färgen i min Color Bridge. Om jag däremot skriver in CMYK värderna i detta dokument så får jag en färg som jag upplever som tillräckligt mörk, men däremot lite annorlunda ton.

    Samma problem uppstår om jag har ett tomt dokument i Coated Fogra 39. Översättning av CMYK till RGB stämmer inte. Det blir en annan ton.

    Jag förstår helt enkelt inte HUR de har kommit fram till till de översatta RGB värdena. Det känns som att PS gör ett bättre jobb själv att konvertera färgen och att RGB värdena som står i Color Bridge är fel… Men samtidigt vill jag ju gärna använda solfjädrarna som referense och jag TRODDE att de var så nära sanning man kunde komma.. men det verkar ju inte så.

    • Lukas says:

      Hej Anders,

      Kul att du vågar fråga de svåra frågorna. Jo visst finns det mycket som blir förvirrande, och att dela upp problemet i små bitar är klokt.

      Först lite om profiler. En profil är en etikett som visar vilken “valuta” en färg har. Om man trycker 50% cyan så är färgen olika beroende på papper och process. För att det ska vara något lättare att få grepp på det hela så finns det olika standarder och det vi använder idag är den tolkning som Fogra tagit fram för bestruket respektive obestruket i offset miljö. Det är en godtagbar standard som kan reproduceras hyggligt även om inte exakt av de flesta offset tryckerier.* I digitaltryck är det vissa färger som är svårare, men det finns konverteringsmöjligheter som tryckerier kan tillämpa, om de har kompetens och en stabil process. När du säger att du applicerar en profil undrar jag om du menar tillämpar med det menar jag att du har grafik i CMYK som du “märker” med respektive etikett. Det betyder att man inte rör VÄRDEN, något som ibland kallas säker CMYK. Problem som kan uppstå är till exempel om man vill ha en annons med en orange platta 50% magenta och 100% gul på både brevpapper (obestruket) och i en veckotidnings annons (bestruket). Färgen blir inte lika. Av samma anledning som om du har ett par jeans som kostar 100 och du säljer den i USA och i Europa blir inte €100 samma som $100.

      Det är samma färg, eller ska vi säga samma färgburk för att vara mer tydlig. Hur färgens pigment sjunker in i papprets yta påverkar vilken färg du får (och här är pigmenten och många andra variabler olika mellan offset och digitaltryck). Är det en % av en färg påverkas färgen även av att färgen sprider sig olika (jämför hur en regndroppe beter sig på en oilskin och en T-shirt, fast inte riktigt så extremt).

      Så förstår vi att samma pigment blir olika på olika substrat (papper) och i olika processer har vi grunderna.

      Vilken färgrymd man jobbar med är inte det viktigaste. Det viktigaste är att de färger man vill ha går att återskapa i den process man valt, och att man använder riktig konvertering, för att komma så nära som möjligt, eller att hantera de färger som inte kan konverteras på rätt sätt.

      Å nu kommer vi till Pantone 🙂
      Cool Grey 11 är namnet op ett recept som används för att få fram en färgburk. Receptet är det samma oavsett om du trycker på bestruket eller obestruket papper. Vissa färger innehåller en färg som heter “transparent white” som är i princip en genomskinlig vit, eller en lack. Att ta fram en solfjäder innebär att man trycker med respektive färg på respektive papper.
      Så samma färg(burk) ger två olika resultat, vi kallar resultaten Cool Grey 11 C och Cool Grey 11 U, för att tydliggöra vilket resultat vi når. När man tar fram böckerna är strävan att få samma bestrykning (hur mycket färg man kladdar på pappret) på alla färger. Med färg är det som med kaffe det är mest annat än färg (en kopp kaffe är ju nästan bara vatten 😉 ). Detta betyder även att vissa färger på vissa obestrukna papper kan bli mycket flammiga, speciellt om de har en hög del transparent white i receptet. En viss färg kan variera så att den blir mörkare eller ljusare på det obestrukna pappret. Det viktiga (som ofta blir fel i profil manualer) är att bestämma vilken färg är det vi vill ha. Ibland kan det bli att man måste välja ANNAN färg(burk) för att få samma Färg (kulör, ljushet, mättnad). Begreppet färg blir ju en fälla, som du märker behöver jag precisera för att förklara, jag kommer använda Färg med stort F för att mena det mätbara värdet av den upplevda färgen. (Exempel Pantone 116C ger ungefär samma utseende som Pantone 109U, där Pantone 116U ser inte alls ut som man “förväntar sig”)

      När vi vet vilken Färg vi vill ha kan vi konvertera den för den process vi ämnar. Detta kallas för utdataprofil. Vill jag trycka i CMYK och ska trycka samma Färg på bestruket och obestruket kan jag gå till så här. Först tittar jag på Pantone färggen och väljer CMYK för bestruket (i bridge ser du det närmaste värde som är möjligt att säkert uppnå, vissa färger som till exempel blåa färger kan skilja sig mer mellan CMYK och Pantone färgen än andra). När du vill hitta CMYK värden till Obestruket, låt datorn konvertera, eller använd dig bara av CMYK delen av bridge (glöm vilken färg(burk) det är det är Färgen som är viktig).

      Lite kort om RGB
      För att göra en riktig bedömning av RGB behöver vi ha en kalibrerad skärm, och så måste vi vara medvetna om att vi det är skillnad att se ett vitt ark med reflekterat ljus mot en skärm. Har man ställt in skärmen rätt och vill bedöma tryckfärger bör man aktivera korrekturingtällningar som även simulerar vitpunkt och svartpunkt.

      Samma RGB värden ger olika färg beroende på vilken profil vi använder. Värdet är positionen i en rymd (en tredimensionell modell). För att komma fram till RGB värden så översätter man Färgen man mätt till ett koordinat i färgrymden. Kom ihåg att Cool grey 11 C är inte samma Färg som Cool grey 11 U, även om den kommer från samma färg(burk). Photoshop utgår från Lab värdet, och vilket RGB eller CMYK värde du får beror på dina färginställningar i programmet.

      I CS6, för att städa upp ett skelett i garderoben, har man tagit bort de CMYK tabeller som existerar i InDesign och Illustrator.

      Jag avslutar mitt svar där så får du gärna fråga mer om det är något du vill att jag försöker förklara igen 🙂 Hoppas jag inte skrämmer dig med för mycket information.

      * Standarden bygger på att man trycker kända värden och sedan mäter vilken färg man får. Standarden är inte samma sak som profilen. En profil innehåller även en tabell (ett färglexikon) som förklarar hur färger från en annan färgrymd ska tolkas. Det kan finnas flera profiler som ger standarden men som konverterar färger på olika sätt, en av de viktigaste faktorerna som spelar roll i en CMYK profil är UCR eller GCR information som berättar för programmen om (eller hur stor del av) en neutral färg ska bestå av CMY respektive Svart. Totala mängden färg är mycket viktig för torkegenskaper, speciellt på obestruket. Både standardprofilerna FOGRA 39 och FOGRA 29 har mycket högre total färgmängd än vad de flesta tryckerier anser vara optimalt, vilket är varför många tryckerier kan välja att rekommendera annan profil som är kompatibel med FOGRA 39 respektive FOGRA29.

      • Anders says:

        Hej igen!

        Tack för ett bra och utförfligt svar. En del av det du beskriver har jag förstått. Medans andra saker inte har slagit mig men verkar vettiga när du förklara det

        Jag fick en bätttre förståelse hur Coated hänger ihop med Uncoated när du förklarade de båda är samma färg(burk) men ger olika resultat beroende på substrat!

        Jag har också misstänkt att det vettiga sättet att sätta färgvärden i exempelvis en grafisk manual är att först välja exempelvis en coated färg man vill ha.. och sedan låta datorn konvertera till närmaste “upplevda” Färg och därefter ta en Uncoated som är snarlik denna.

        Exempelvis i fallet med “Cool Grey 11 C” så har jag valt “433” som färg(burk) på Uncoated när jag definierar dessa färger i en grafisk profil.

        Men kruxet kommer ju sedan vid RGB igen… Jag kan ju plocka RGB värdet direkt från Color Bridgen, men om jag skriver i RGB värdet i PS så fårg jag en Färg som på skärmen känns känns “fel”. Jag vet att en kalibrerad skärm är en grundförutsättning… och det har jag. Även om det var ett bra tag sedan jag gjorde en nykalibrering nu.

        Så om du skulle sätta färgerna i en grafisk profil. Hur skulle du gå till väga? Jag har förstått hur man “synkar” färg(recept) till coated och uncoated nu. Men hur skulle du välja en RGB som du skulle skriva i den grafiska manuelen till exempelvis Cool Grey 11 i detta fallet.

        Skulle du helt enkelt bara plockat det RGB värde som står i Bridgen?

        Tack för din tid och hjälp. Det är svårt att hitta folk som KAN det här med färgprofiler och inte bara TROR att de kan.

        • Lukas says:

          Kul att du känner att du kommer vidare i förståelsen 🙂

          Då ska vi se hur vi ska reda ut RGB. När Photoshop konverterar färger från CMYK till RGB, läser den av både CMYK profilen och RGB profilen. CMYK profilen bestämmer ju vilken färg vi beskriver med en viss CMYK blandning, vilken Färg det är vi vill beskriva. RGB profilen beskriver vilka förutsättningar vi har att visa den, är det till webben brukar det vara sRGB*. (Även alla kontors applikationer som inte använder färghantering och PNG formatet som får innehålla profil men endast får innehålla sRGB om det ska visas korrekt i alla applikationer)

          Det spelar även roll vilken konverteringsmetod man använder. Från CMYK till RGB brukar relativ colometrisk fungera bra. AdobeRGB har fler klarblå/turkosa färger än sRGB. Vill man ha större urval av gula nyanser (gula bygg/grävmaskiner) kan det vara värt att prova ECI RGB.

          RGB värdet grundar sig på Pantone färgen, och inte på CMYK tolkningen av Pantonefärgen. Därför kan det vara berättigat att konstatera att en viss CMYK tolkning av en Pantonefärg blir den Färg man siktar på. Viktigt är att man tydligt beskriver till exempel “XXXX i CMYK värde på bestruket papper tryckt enligt Fogra39”. Då har alla en chans att veta vad det är man siktar på. RGB värde med given RGB (och det skadar inte att vara explicit när om man vill använda sRGB). Jag kan hålla med om att Färg överensstämmelsen mellan RGB och CMYK värden inte alltid är så bra man tycker de kunde vara. (Knappar man in CMYK eller RGB värden med rätt profiler bör färgerna bli lika, men så är inte fallet). Jag önskar jag hade ett svar, men det enda jag vet är att RGB och HTML värden är framtagna inte för att konverteras och tryckas utan för att visas på skärm. Det kan vara så att man medvetet valt att ljusa upp RGB färgen, så att den ska fungera på projektorer och liknande, men jag har inte tillgång till informationen om det. (Alla har vi en gräns på vår kunskap)

          *sRGB är den enda RGB som får förekomma utan profil. Vet inte om du kan om frimärken, men frimärken från England står inte vilket land de kommer från för de uppfann frimärken, så står det inget land vet man att avsaknaden av land betyder England. Avsaknad av RGB profil bör tolkas som sRGB. sRGB är dessutom den profil på konsument skrivare och enklare digitalkameror som inte har färgprofil. En del leverantörer vill att all RGB skulle vara sRGB och då skulle ingen behöva profiler längre menade de.

          • Anders says:

            Tack igen för utförlig svar =)

            ECI RGB som du nämner, när skulle man egentligen kunna använda denna profil i något sammanhang då.

            Jag gissar att alla RGB profiler är till “skärm”anvädning av olikla slag.

            Men de flesta bilder visas väl genom någon sorts “medium” eller programvara om vi så vill. Exempelvis en webbläsare för bilder på nätet eller powerpoint i en presentation.

            Jag antar att dessa programvaror till 90% använder sRGB och då gissar jag att man ändå tappar det större omfånget av gula toner som faktiskt finns i ECI RGB.

  5. Lukas says:

    Nu ser jag att jag missat en sak. En skärm använder RGB och en kalibrerad skärm har en egen profil. En dyr skärm har oftast större skärmomfång än sRGB, en del försöker fånga hela AdobeRGB andra siktar in på att visa alla i ECI RGB. Arbets RGB är det färgutrymme du har att jobba inom. Det kan finnas vissa färger som du kan jobba med, men inte visa beroende på din skärms begränsningar (detta in i absurdum om du väljer ProfotoRGB). Förutsättningen att du ska kunna se skillnader i till exempel gula nyanser är ju att din skärm kan visa dessa. Ett litet knep är att i det värktyg som man använder för att se om något går att trycka kan man använda för att se vilka färger som inte visas rätt… det heter tryckbarhetsvarning på svenska eller gamut warning på engelska. För att det ska fungera så väljer man skärmen som ut-/målprofil de områden som visas med varnings färg är de du inte kan lita på (de som kan skapas i arbetsrymden men inte visas med den skärm du har).

    Varför använda RGB till det som inte ska visas på skärm? Lagrar man bilderna tar det ca 75% lagringsplats jämfört med CMYK. I RGB+ICCprofil blir i princip enhetsobetoende. Man kan arbeta med en bild som sen kan återanvändas och automatiskt anpassas till olika medier. (När man konverterar till CMYK förlorar man ofta information som ej går att återfå, därför är det bäst att lagra “originalet” i en RGB (Adobe eller ECI) och sedan konvertera/optimera färgerna för webb, bestruket, obestruket och/eller tidningstryck mm.

    Ja helt rätt att du förlorar färger när du konverterar till sRGB. Det är främst för att ha det gemensamma originalet med så mycket information som möjligt, som man använder den större arbetsrymden.

  6. Lena says:

    hej,
    jag undrar om det är möjligt att ändra storleken på menyer etc. i adobe-programmen?
    Min skärm vill helst ha upplösningen 1920×1200 och då blir text och menyer väldigt små och svårlästa. Finns det något sätt att fixa detta, förutom att sänka skärmupplösningen?
    (Det gäller bara i själva programmen).

    • Lukas says:

      Hej Lena,

      Ja det är mycket som händer med skärmar när de blir tätare i pixlarna. Jag vet att man jobbar på “retina” stöd på de senaste versionerna av programmen (kommer inte ihåg om det var CS6 eller bara CC). Men det finns inget enkelt sätt att bara förstora gränssnittet utan att ändra upplösningen på skärmen. Att maximera skärmen för att få balans mellan läsbarhet och maximal arbetsyta är problematiskt (man kan prova att växla mellan mörk eller ljus användargränssnitt å se vilket som fungerar bäst). Ju mer plats programmet tar ju mindre har man att jobba med. Operativsystem har ju ofta inzoomningsfunktioner för de som behöver förstora, men det betyder att man zoomar in/ut eller använder ett virtuellt förstoringsglas. På sikt är nog det bästa att försöka lära sig kort-komando.

      Vet att det inte är svaret du vill höra. Jag ska formulera frågan och skicka vidare till Adobe via deras önskelista och givetvis kan du ju fylla i den själv när det är något som du tycker saknas eller fungerar på ett dåligt sätt i programmen. De lyssnar till förslag, och med nya cloud modellen kommer det att bli mer regelbundet att man inkluderar denna typ av förslag i utvecklingsarbetet.

  7. Pac says:

    Detta gäller egentligen inte Adobe, men jag vet att du är väldigt kunnig inom hela tryckspektrat… Jag har precis fått en reklamation på ett tryckjobb där jag och kunden använt Pantone Plus och tryckaren använt Pantone Matching system. Vi är oense om det är fel på en färg eller inte. Hos tryckeriet ser det bra ut (med deras färgsticka), men vi andra ser en fägskiftning (jämfört med vår färgsticka). Är det möjligt att två Pantonefärger med samma färgnummer kan skilja mellan de båda versionerna av Pantone? I så fall varför?

    • Lukas says:

      Jag förutsätter att vi inte talar om hur färger blir olika på bestruket respektive obestruket. Det finns färgböcker för bestruket och obestruket. Ej heller att det gäller skillnader i betraktningsljus. Ljuset lokalen där man jämför med provet kan också påverka upplevelsen av färgen och det finns därför en ISO standard för betraktningsljus (ISO 3664).

      Tyvärr är det så att det kan skilja mellan Pantone “fjädrar” från olika tryckningar, även från samma leverantör. En sak till som komplicerar det hela är att pantone böckerna även är “färskvara” och de påverkas (som alla trycksaker) av luft och ljus över tid. (Läs på arken i Pantone boken ser du att den har bäst före datum på öppnad förpackning satt till ett år)

      Men som jag förstår så är det skillnad mellan Pantone och Pantone + det gäller. Det är många diskussioner om just att det skiljer sig mellan de nya och gamla färgerna, enligt Pantone beror det på att man dels skrivit om recepten, dels att man vill att varje färg ska vara ett lika tjockt lager tryckfärg (så var det inte i gamla systemet) Det är över tre år sedan man införde systemet, å med tanke på livslängden på en sådan färgbok, bör det inte finnas Färgböcker som inte är Pantone Plus, som är giltiga. Beteckningen inkluderar plus symbolen om man menar de nya färgerna, men man bör även vara specifik så att man tar med C (coated/bestruken), U (uncoated/obestruken) eller M (matt coated / mattbestruken).

      Man kan försöka komplettera med ett Lab värde, men även där kan mätinstrument variera något. Mest säkert är att ha med en färglikare, ett fysiskt prov som man delar så att både kund och tryckeri har delar av samma färg-“chipp”

      • Pac says:

        Stort tack för utförligt svar! Det gällde Pantone U, tryckt på ett matt kraftpapper till en kasse. Tryckeriet har jämfört den tyckta kassen med sin Pantone Matching System-sticka på en spektrometer och hittar inga avvikelser. Jag (och kunden) har på olika håll jämfört trycket med Pantone+ och ser med blotta ögat en viss skillnad. Trist, men sant, att tryckeriet troligtvis har en för gammal Pantone-sticka.

        • Lukas says:

          Får man fråga vilken färg det gäller? Jag vet att det kan vara känsligt då en färg kan avslöja vilken kund det är, men kul att veta så jag kan jämföra en Pantone+ och en äldre färgkarta (Säker på att jag kan hitta en i något skåp här på broby grafiska).

  8. Lars Albinsson says:

    Hej! Om jag köper Photoshop Elements för Windows kan jag byta till Mac och använda samma licens.?
    Med vänlig hälsning,/lars

    • Lukas says:

      Bra fråga, jag har faktiskt inte koll på elements. Jag vet att om man abonnerar på Creative Cloud så kan man byta språk eller plattform vid behov. Licenser av typ “perpetual” (tillsvidare)brukar vara plattformsbundna.

  9. Oskar says:

    Hej Lukas! Jag hittade din sida via ett forum och hoppas nu att du har tid att ge mig några råd. Jag hade dig som lärare under en kort kurs på Örebro universitet för några år sen och blev lite extra glad när jag hittade just hit!

    Min setup: InDesign CS6. Windows 7 PC.
    Jag har väldiga problem när jag exporterar min indesing-fil till pdf för utskrift. Dokumentet är ett matchprogram för innebandy som är fullt av bilder och text. Vissa textrader (som jag inte kan hitta något mönster i) blir feta och “trasiga” när de skrivs ut på den (som utskrivaren säger) “högkvalitativa” skrivaren hos Office i Örebro. Jag kan inte för mitt liv förstå vad jag gör för fel, får samma fula text på samma ställen även om jag byter typsnitt. “Utskrivaren” har även provat flera olika skrivare med samma resultat. Har exporterat som både Press Quality och High Quality med olika eller inga alls Presets. Är det något mer jag bör tänka på, angående färger osv?

    Fråga gärna om du behöver utförligare beskrivning, jag är ganska grön på detta framförallt när det kommer till själva tryck-/utskriftsprocessen.

    Mvh Oskar

  10. Lukas says:

    Hej, kul att du hittat mig på nätet. Det är spännande att se var elever/studenter hamnar. Jobbar nu som lärare på Brobygrafiska i Sunne.
    Jag är tyvärr inte så duktig på att vara närvarande 24/7 på nätet… hoppas svaret inte är för sent. Trasiga texter brukar bero på att bilder eller transparenta effekter ligger över texten. (Använder man output, transparency flattener så kan man se om de områden där det är problem blir “röda” när man visar var genomskinlighets förenkling, transparency flattening, sker).

    Ett tips för att undvika den typ av problem är att jobba i lager. Låt texter ligga överst, det borde lösa det. Är det inte detta som är problemet skulle jag nästan behöva se materialet. Skicka gärna en mail på lukas(a)artcoach.se så tittar jag gärna på det.

  11. Åsa Eonsuu says:

    Jag har en specifik Pantone-fråga. En kund har lämnat en grafisk profil och angett färgen P 154-8 U med CMYK-värden 62,0,100,0, Hur ska jag översätta detta till den “vanliga” Pantone+ U på bästa sätt? Kommer Pantone 154 U vara det bästa alternativet? Och vad står egentligen P-154-8 U för? P borde vara Process, men åttan?

    • Åsa Eonsuu says:

      Noterade precis att Pantone+ 154 U är brun och den angivna färgen är grön, så min teori om att översätta rakt av föll pladask.

      • Lukas says:

        Ja Åsa, använder sällan det systemet som är ett helt eget system, du hittar dessa böcker till dessa i till exempel Illustrator (från menyn i färgrutur/Swatches, Färgbibliotek/Color books, PANTONE+ CMYK Uncoated). Ja P står för process, U för Uncoated (Obestruket), och siffran är ett värde för att jämföra ljusheten i en skala från 1-16, 1-8 visar är ett spår 9-16 en nära besläktad färg men med andra värden. Ofta är 1-8 utan svart, men jag har inte helt knäckt koden, förstår det som om 9-16 är till för skuggor och 1-5 för ljus.

        Jag skulle skapa färgrutor med den färgboken i illustrator, sedan använda recolour artwork, för och begränsa till Pantone biblioteket för att översätta. Jag tror jag visat dig recolour artwork och hur det kan användas för att få fram närmaste Pantone från en CMYK färg? Om inte får jag försöka spela in en film 😉 Kom gärna och besök oss på Broby, vore kul att visa dig runt, och skulle gärna vilja få dig interagera med förpackningsdesign studenterna 🙂

        P154-8U är typ 62 0 100 0 och blir då Pantone 368 C (Bestruket) eller Pantone 376 U (Obestruket)

  12. Lars albinsson says:

    När kommer elements 12 svenska version till mac ?

  13. Steffan says:

    Hej!
    Jag försöker att hitta ett program att göra mina bilder till samma storlek . Då menar jag ytterstorlek . Så den vita bakgrunden är i samma storlek .
    Men Jag vill göra många bilder samtidigt . Då är jag inte ute efter att förändra pixlar bara ytterstorlek .
    Jag har letat på nätet länge nu men ingen hjälp där .
    Är Adobe CS6 Rätt program att göra detta i ? Eftersom det är rätt så dyrt så vill man veta först .
    Med vänlig hälsning, Steffan

    • Lukas says:

      CS6 har är en hel serie program. Det går att göra i Photoshop och det går att automatisera. Det går även att hyra programmen, eller ladda ner en 30 dagar provkopia, så du behöver inte köpa grisen i säcken. Det finns bra verktyg för att behandla många bilder, man kan även skapa en droplet som man släpper bilder på och de ändrar storlek… men är det bara detta du vill ändra kan det finnas billigare lösningar.

  14. Emmelie says:

    Hi,
    I was wondering how to get in touch with you when it comes to teaching me some tips and tricks for creating images in the creative suite. (I am a technical illustrator wanting to do more marketing materials..)

    • Lukas says:

      Sorry for taking so much time to reply. I have not had internet at my weekly residence since the summer, which means I have had a growing backlog on email and I have unfortunately been neglecting my page. Best is to get me by phone, I will send you a mail so that you can get in touch if you like.

  15. Krister Holmquist says:

    Hej!
    Plötsligt kan jag inte göra PDF:er från InDesign-dokument. En meny säger att jag inte är behörig eller att filen används. Spelar ingen roll om dok är nytt eller gammalt. Är det redan gjort en PDF går det bra att göra en ny och ersätta. Vad att göra?
    Hälsn
    Krister H

    • Lukas says:

      Förlåt att svaret dröjt. Det händer saker med operativsystem, men är en PDF fil öppen eller upptagen av operativsystemet kan man inte spara om den. För att vara mer specifik behöver jag veta mer om vilket operativsystem eller vilken version av indesign det gäller. Jobbar man i servermiljö kan det vara rättigheter som ställer till det.

  16. Lars Ernholm says:

    Hej Lukas
    Hittade dig på internet när jag sökte på info om pdf-generering. Jag har jobbat med Photoshop i x antal år och anser mig ha hyfsad förståelse för hur färghanteringen fungerar vad det gäller vid vilka få lägen man kan använda tilldela respektive funktionen av konvertera med mera…
    Jag har läst en del av David Blatners texter om färghanteringen i InDesign och jag tror mig förstå det mesta av vad han skriver…
    …men när det kommer till InDesign och speciellt när det gäller cmyk-konverteringen när pdf skapas på olika sätt förstår jag inte fullt ut.
    Jag har koll på att pdf/x1-a är ett utmärkt format om man blandar rgb och cmyk i dokumentet och det skall levereras i cmyk, ifall man t ex har måst redigera en kritisk bild och konverterat den i Photoshop och sen konverterar övriga bilder från rgb till cmyk när pdf:en skapas (man har då naturligtvis samma inställningar gällande färghantering i photoshop som i InDesign, t ex läst in samma csf-fil och därmed aktiverat rätt icc-profiler i båda programmen innan man börjar jobba).
    Jag vet ju också att pdf/x-3 kan innehålla rgb och sedan konverteras på ett lämpligt sätt på tryckeriet.
    Men jag tanker, bara för att förstå fullt ut, vad händer om jag har CMS off i InDesign och monterar rgb och väljer No Color Conversion vid pdf-exporten, händer det något oönskat med rgb-informationen respektive cmyk-blandningar skapade i InDesign i något läge?
    Alltså: vid rgb-leverans, stänga av färghanteringen i InDesign är det ok eller ställer det till problem?
Vad är skillnad i detta scenario gentemot pdf/x 3? Informationen konverteras väl ändå på rätt sätt till cmyk, på tryckeriet, även om färghanteringen är avstängd i InDesign?
    Jag tycker själv att man skall använda färghantering fullt ut, men är bara nyfiken vad som händer om man inte gör det.

    Med allra bästa hälsning
    Lasse

    • Lukas says:

      Det är lite pinsamt sent, jag har ju inte varit så mycket inne på WordPress dels på grunda av att jag bytt dator men egentligen är det väl en dålig ursäkt.
      Jag antar att det har utvecklats sedan du skrev.

      Jag skulle undvika PDFx3. PDFx4 har de fördelar som PDFx3 men tillåter lager, så du får inte avarter där det skulle finnas till exempel en RGB bild som delvis täcks av en transparent skugga (sådant som gör PDFX3 obrukbart)

      Du vill alldrig ha CMS off i InDesign. CMS off betyder att du har simple RGB kovertering till CMYk, det är det som gav RGB bilder dåligt rykte till att börja med. I kort är det att backa 25 år i färghanteringsteknik.

      Att konvertera på “rätt sätt” på tryckeriet är en knepig fråga för det har att göra med vilka förutsättningar tryckeriet tycker att man ska ha.
      Prepress inställningarna från Adobe har läge där de förutsätter Adobe RGB, detta är inte rimligt då det finns mycket RGB bilder, bland annat PNG som förutsätts vara sRGB. I regel är den enda RGB profil som man kan hoppa sRGB. Den RGB profil man väljer i färghanteringar är den som används för all otaggat material, och bör därför vara sRGB. Det betyder att den enda logiska RGB rymden i InDesign är sRGB (Allt som har egen åprofil inbäddad, Adobe RGB eller ProPhoto RGB får med sin profil i alla fall)

      Förutom RGB frågan så är frågan om tryckeriet har Svartpunktskompensation (BCP) i RIPen eller om de renderar colometriskt eller perpetuellt.

      Vill ru ringa så kanske det är lättare att stämma av. Mitt telefon nummer 0705104491.

      /Lukas

  17. Hej Lukas!
    Jag hittade dig på nätet när jag sökte på svensk support för Indesign.
    Vi har ett konstigt problem. Vi har CC2015 som program. Och nu när vi skulle skicka vår verksamhetsberättelse till tryckeriet så ville de ha den i en PDF med skärmärken. Men vi kan inte spara den så, inte göra PDF överhuvudtaget. Utan vi får till svar “Det går inte att bearbeta data med Adobe Print Engine på grund av ett okänt fel.”
    Vi har operativ win7. Ingen av oss är väl nån fena på varken engelska eller Indesign.
    Tacksam för svar

    • Lukas says:

      Oj, den var knepig. Är det ett specifikt dokument eller är det oavsett dokument? Okända fel kan vara lika mycket Windows problem som InDesign. Har ni administrationsrättigheter så att ni får kontroll över hela datorn, eller är det någon IT avdelning? Det kan vara mappar som är låsta eller liknande. Det är nästan en sån situation att man behöver fråga om du ominstallerat Windows och även ominstallerat Adobe InDesign. Har tryckeriet en prepress avdelning kan de kanske fungera att använda Arkiv > Packa… för att skapa en mapp med InDesign filen, alla länkar och alla typsnitt, som sedan kan komprimeras till en ZIP fil och skickas till någon som kan hjälpa. Får du ingen annan hjälp skicka den zippade packade filen med till exempel sprend.com till mig “lukas(a)artcoach.se” så kan jag se om det går att lösa så denna gången.

      Är det själva programmet är det nästan lättare, men sådant där dator operativsystem och program ska lira ihop… ja du vet hur det blir i grupparbeten ibland 😉

  18. Michael says:

    Hej, tack för intressant läsning.

    Har blivit ombedd av vår kvalitetsavdelning att ta fram en rutin för färglikares giltighet. Jag skulle behöva tips och råd för detta. (om möjligt)
    Jobbar på förpackningstryckeri med offsetproduktion.

    Våra digitala provtryck är rent tekniskt giltiga likare för 4-färg så länge media wedgen är läsbar och kan verifieras OK mot repektive profil.
    Finns det då någon generell livslängd för denna typ av prover vi kan gå på istället när wedgen inte är läsbar eller i värsta fall (gud föbjude) fattas?

    Och sen samma fråga för tryckta prover, generell livslängd?

    Alla prover förvaras i slutna dokumentskåp i ett rum med 50% luftfuktighet och 22 graders temp så förutsättningarna är väl så bra de kan bli.

    Tacksam för tips, antar att detta nog är regler som sätts individuellt av varje tryckeri men frågan är ju fri…

    Mvh. Michael

    • Lukas says:

      Vet inte om annat än Media wedge. Ett tryckark kan ju fungera om det finns information om densitet och punktstigning, samt övertryck… men färger kan ju sätta sig så att det inte blir samma densitet som vid omtryck. Normalt tar det ca 30 minuter från det att provtrycket körs ut tills det att färgerna stabiliserat sig. Ni gör rätt i att arkivera som ni gör men utan media wedge så är det ganska kört.

      Är det enfärgs jobb i dekorfärger kan Lab värde, densitet vid tryckning och punktstignings kurva kunna ge förutsättningar för att återskapa, men jag tror man behöver formulera eget avtal med kund för att det ska hålla juridiskt.

      • Michael says:

        Hej Lukas

        Tack för snabbt svar.

        För tryckta likare med cmyk är jag medveten om att lab-värden, punktförstoring och övertryck är fint att ha som referens vid validering men jag var i detta fallet mest ute efter en generell tidsram. (vilket jag väl iofs inte trodde skulle finnas heller)
        Detta är något vi får jobba med framåt.

        Dekorfärger valideras idag vial cxf från våra färgleverantörer så där är vi på banan.

        Ang. digitala provtryck får vi väl helt enkelt begära in nya likare när wedgen är oläsbar alternativt göra överenskommelse med kunderna om tidsram.

        Tack igen!
        Mvh. Michael

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *